Met tegenzin naar het werk, afreageren op anderen, vermoeidheid, vatbaar voor een griepje, uitstellen, vergeten. Op zich niet zo moeilijk hieraan te herkennen: dit is iemand die niet zo lekker in zijn vel zit.

Herken je jezelf of een collega hierin?

Zoveel mensen hebben hier last van en in zo weinig gevallen doet iemand er wat mee.

Een grote groep zit niet op zijn of haar plek, heeft niet de taken en verantwoordelijkheden die bij haar of hem passen. Maar ja…

“Wat kun je er aan doen?” “Het is nu eenmaal zo.” “Het is toch overal zo.”

De overtuiging dat het niet anders kan is zo groot, dat we er helemaal niets mee doen. Maar als accepteren betekent: wegstoppen van de ontevredenheid, dan hoopt het zich van binnen op, totdat de maat vol begint te raken en het er uit komt als… tegenzin, afreageren, ziekte, fouten maken.

Een simpele stap om dit te verbeteren: EHBO

Eerste Hulp Bij Ontevredenheid. Laat een vertrouwenspersoon gesprekken voeren met elke medewerker zodat men de kleine ontevredenheden kwijt kan voordat ze worden opgekropt.

Ik ben van harte beschikbaar om een keer per jaar zo’n opfrissende EHBO binnen het team te komen doen, maar kijk ook eens naar de kwaliteiten van de teamleden zelf. Misschien is dit iemand op het lijf geschreven? Misschien heeft het gezamenlijke team wel een heel goed idee om op zijn eigen manier dit doel van een fris en tevreden team te bewaken.

 

HERKEN JE DIT? Herken je de weggestopte ontevredenheid of juist helemaal niet?

Hoe bespreekbaar zijn zaken onder collega’s. Zijn er gevoeligheden? Trap je al snel op tenen?

Zo niet – wie doet wat in jou team of afdeling om fris en tevreden te blijven?